Jak złożyć reklamację na AliExpress?

jak złożyć reklamację na aliexpress

AliExpress to chińska platforma, będąca odpowiednikiem Allegro. Przez długi czas nie podlegała regulacjom panującym w Unii Europejskiej, co oznaczało, że kupujący nie mógł zwrócić towaru bez podania przyczyny. W funkcjonowaniu platformy zaszły jednak pewne zmiany. Obecnie chińska platforma respektuje już prawo unijne, co jest bardzo korzystne dla europejskich konsumentów. 

Kiedy możemy zwrócić przedmiot na AliExpress?

Do niedawna można było zwrócić kupiony towar jedynie wtedy, gdy zgodził się na to sprzedawca, na przykład kiedy opis produktu się nie zgadzał bądź przyszedł uszkodzony. Był to jednak dość skomplikowany proces – trzeba było otworzyć spór ze sprzedawcą. A jeśli ten się nie zgodził z naszym stanowiskiem, to właściwie jedyną opcją było sądzenie się. Nie istniała opcja zwrotu towaru w przeciągu 14 dni od zakupu – ale teraz regulacje są już inne. Możemy zwrócić towar w tym czasie bez podania żadnej przyczyny. Tak więc jeśli zmienimy zdanie, to nie ma żadnego problemu z odesłaniem towaru oraz otrzymaniem zwrotu pieniędzy.

Reklamacja na AliExpress – co należy zrobić, żeby otrzymać zwrot pieniędzy?

Prawo zmieniło się na lepsze w przypadku chęci reklamacji produktu kupionego przez AliExpress. Do tej pory nie można było tego zrobić na podstawie rękojmi, a teraz – już tak. Konsumentowi zagwarantowane są prawa obowiązujące w Unii Europejskiej, a więc bardzo korzystne. Można złożyć reklamację w następujących wypadkach: kiedy produkt jest wadliwy bądź podrobiony. Czas na dokonanie reklamacji to aż 2 lata od odebrania przesyłki. Kupujący może zażądać zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, naprawy bądź wymiany. Zasady są więc takie same jak te obowiązujące w Polsce. 

Jak złożyć reklamację na AliExpress, jeśli towar nie doszedł?

Zdarza się, że nie rozmyśliliśmy się, jednak towar po prostu nie przyszedł. Jakie działania należy wtedy podjąć? Jeśli przesyłka nie dojdzie w gwarantowanym terminie, to również należy otworzyć spór ze sprzedawcą. Mamy na to tylko 15 dni od zakończenia zamówienia, a więc nie należy z tym zwlekać. Powinniśmy wtedy otrzymać nasze pieniądze z powrotem. Istnieją jednak sytuacje, w których nie dostaniemy zwrotu, takie jak:

  • podanie niewłaściwego adresu wysyłki bądź inne czynniki zależne od kupującego
  • korzystanie z konta AliExpress w niewłaściwy sposób – czyli np. ominięcie serwisu i dokonanie płatności bezpośrednio u sprzedawcy
  • wystąpienie wyjątkowych okoliczności, na które sprzedający nie ma wpływu, np. klęski żywiołowej
Przeczytaj również:  Co warto kupić na aliexpress?

Jeśli nie rozstrzygniemy sprawy ze sprzedawcą, to możemy złożyć pozew do sądu. Kiedyś w tym celu należało jechać do Hongkongu, ale obecnie, dzięki unijnym przepisom, taką sytuację da się rozwiązać w sądzie krajowym. Tak więc gdy pozwiemy sprzedawcę, to możemy się sądzić w Polsce. Jak widać, dużo rzeczy zmieniło się w ostatnim czasie na lepsze. Nie wszystko jest już zależne od sprzedawcy – a w końcu nigdy nie wiemy, czy trafimy na uczciwą osobę. Mimo że zakupy na AliExpress ogólnie uchodzą za bezpieczne, to na pewno warto przed dokonaniem transakcji wczytać się w opinie klientów. Bywa przecież tak, że produkt w opisie to zupełnie co innego niż ten realny. Opinie klientów w pewnym sensie pozwalają zweryfikować rzeczywistość, dlatego raczej lepiej trzymać się z daleka od produktów nie mających opinii.

Czy warto kupować na AliExpress?

Wiele osób zastanawia się, czy zakupy przez tę stronę w ogóle mają sens. Sprzedawane tam produkty kojarzą się raczej z niską jakością. Czy tak jest naprawdę? Nie do końca. Tak jak na większości stron internetowych, można tam znaleźć dużo byle jakich drobiazgów, które do niczego nam się nie przydadzą bądź bardzo szybko zużyją. Ale da się znaleźć również prawdziwe perełki – wystarczy dobrze poszukać. Europejczycy dość chętnie robią zakupy na AliExpress, ponieważ towary są tam zwyczajnie tanie. Zakupy na tej stronie mogą być bardzo pozytywnym doświadczeniem, jeśli tylko kierujemy się zdrowym rozsądkiem i nie jesteśmy naiwni. Oczywiście zdarzają się też niedogodności w postaci np. bardzo długiego czasu oczekiwania, ale z tym trzeba się liczyć zamawiając produkt z Chin. 

rafal

Autor rafal

Handlowiec z kilkuletnim doświadczeniem, prywatnie miłośnik internetowych zakupów. Interesuje się marketingiem i podróżami.

Wyświetl wszystkie artykuły rafal →

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *