Jak otworzyć spór na Aliexpress?

Jak otworzyć spór na Aliexpress?

Aliexpress bardzo szanuje prawa konsumenta. Dowodem na to jest szereg działań, mających na celu ochronę kupujących. Wśród nich jest możliwość otwarcia sporu. Jeśli otrzymasz wadliwy towar lub gdy przesyłka w ogóle do Ciebie nie dojdzie – możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy.

Kiedy należy otworzyć spór?

W zależności od sytuacji, możesz ubiegać się o częściowy lub pełny zwrot pieniędzy od sprzedawcy lub zainicjować zwrot, wysyłając wadliwy produkt z powrotem do nadawcy. Możesz otworzyć spór jeśli:

  • nie otrzymałeś zamówionego towaru,
  • produkt nie jest zgodny z opisem,
  • towary przyszły uszkodzone,
  • jakość towarów jest wątpliwa,
  • sposób dostawy nie jest zgodny z opisem,
  • nie zgadza się ilość zamówionych towarów,
  • występują problemy z komponentami,
  • złożyłeś zamówienie przez pomyłkę
  • znalazłeś ten sam produkt w niższej cenie,
  • nie chcesz już zamówionego towaru.

Jeśli produkt nie wygląda tak, jak na zdjęciu u sprzedawcy, jest poważnie uszkodzony bądź w ogóle nie dotarł, możesz ubiegać się o pełny zwrot pieniędzy. Natomiast jeśli popełniłeś błąd przy zamawianiu przedmiotu, musisz go odesłać, pokrywając koszt wysyłki, by otrzymać zwrot pieniędzy. W przypadku drobnych wad, które nie mają wpływu na użyteczność, większość sporów rozwiązuje się z częściowym zwrotem pieniędzy. 

Jak otworzyć spór na Aliexpress?

Przede wszystkim, zaloguj się na swoje konto, a następnie przejdź do zakładki „Moje zamówienia”. Znajdź zamówienie, którego będzie dotyczył spór. Po wybraniu wadliwego przedmiotu kliknij przycisk „Otwórz spór”.  Wybierz typ roszczenia. Do wyboru masz dwie opcje: „Zwrot towarów i pieniędzy” lub „Tylko zwrot pieniędzy”. Jeśli towar nie nadaje się do użytku i jest to wina sprzedającego lub firmy spedycyjnej, wybierz drugą opcję. W kolejnym kroku zdecydujesz, czy chcesz ubiegać się o pełny czy częściowy zwrot pieniędzy. Jeśli natomiast wniosek o zwrot pieniędzy spowodowany jest innymi przesłankami niż wina sprzedającego, będziesz musiał sam pokryć koszty wysyłki. Po wyborze typu roszczenia pojawi się nowe okno, w którym możesz negocjować ze sprzedającym. Jeśli chcesz, by negocjacje zakończyły się dla Ciebie sukcesem, musisz postarać się przy wypełnianiu formularza. Poniżej ściąga, jak to powinno wyglądać:

  1. Wybierz rozwiązanie, którego oczekujesz od sprzedawcy. 
  2. W rubryce z pytaniem „Czy otrzymałeś towar?” wybierz tak lub nie.
  3. W polu „kwota zwrotu” podaj żądaną kwotę. Nie może ona przekroczyć ceny przedmiotu z kosztami wysyłki. 
  4. Wybierz powód, dla którego zgłaszasz spór. Udowodnij, że zamówiony towar jest uszkodzony/niezgodny z opisem lub że nigdy nie otrzymałeś swojej przesyłki. 
  5. Podaj jak najwięcej dowodów, dla których zgłaszasz roszczenie do zwrotu, by szanse na otrzymanie pieniędzy były jak największe. W formularzu znajduje się miejsce na dołączenie zdjęcia lub filmu produktu, który nie spełnił Twoich oczekiwań.
  6. Po uzupełnieniu wszystkich rubryk kliknij przycisk „Prześlij”.
Przeczytaj również:  Ile idzie paczka z Aliexpress?

Sprzedający może zareagować na roszczenie w różny sposób: może się z nim zgodzić, przystać na Twoje żądanie, uznać je częściowo lub całkowicie odrzucić, ewentualnie może zaproponować Ci kontrofertę. Zdarza się jednak, że sklep całkowicie zignoruje spór. Wówczas Aliexpress przynaje Tobie rację, spór zamknie się automatycznie w ciągu tygodnia, a Ty otrzymasz całkowity zwrot. 

Nieuczciwych sprzedawców na Aliexpress jest niewielu, ale, niestety, zdarzają się wyjątki. Czasem przedstawiciel sklepu wysyła kupującemu prywatną wiadomość z propozycją, ofertą, innym rozwiązaniem. Aliexpress może ochronić kupującego przed fałszywymi praktykami tylko jeśli spory prowadzone są oficjalnie przez system i zgodnie z przyjętymi procedurami. W przypadku gdy sprzedawca spróbuje nawiązać z Tobą bezpośredni kontakt – bądź ostrożny.

Werdykt sporu

Wynik sporu zobaczysz w tej samej zakładce, w której otwierałeś spór. Oto ewentualne decyzje, które Aliexpress może podjąć w sprawie sporu:

  • pełny zwrot pieniędzy,
  • pełny zwrot pieniędzy wraz ze zwrotem towaru. który nie odpowiada opisowi (w tym przypadku sprzedający pokrywa koszt wysyłki),
  • pełny zwrot pieniędzy wraz ze zwrotem towaru z wysyłką na koszt kupującego,
  • częściowa rekompensata finansowa (jeśli sprzedający zgodzi się na częściowy zwrot kosztów za wady przedmiotu).

Jak uniknąć sporów?

Za ochronę klienta na Aliexpress odpowiada algorytm. Wynik sporu zależy więc od wielu czynników i nie zawsze kończy się on pozytywnie dla zgłaszającego spór. Warto więc zastanowić się nad zakupem, przeczytać dokładnie opis i sprawdzić Feedback od innych kupujących, który znajduje się na dole oferty, przed finalizacją zamówienia. 

rafal

Autor rafal

Handlowiec z kilkuletnim doświadczeniem, prywatnie miłośnik internetowych zakupów. Interesuje się marketingiem i podróżami.

Wyświetl wszystkie artykuły rafal →

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *