Zakupy online nie zawsze układają się po naszej myśli. Szczególnym ryzykiem obarczone są w szczególności te dokonywane w dalekich krajach. Na przykład w Chinach, skąd głównie swe produkty wysyła Aliexpress. Co zrobić w przypadku anulowania zamówienia?
Nie zostaniemy na lodzie
Bardzo wielu początkujących użytkowników Aliexpress podchodzi do zakupów na tym portalu ze sporą nieufnością. Niesłusznie. Chiński serwis sprzedażowy przywiązuje bardzo dużą wagę do tego, by w pełni zadowolić swego klienta. Program ochrony oferowany przez Aliexpress pozwala w znacznej większości przypadków rozstrzygnąć wszelkie nieporozumienia na korzyść kupującego, toteż nie musimy się frasować zwrotem pieniędzy. W szczególności, gdy to sprzedawca anuluje nasze zamówienie.
Kiedy może dojść do takiej sytuacji? Powodów jest mnóstwo. Czasem bywa tak, iż przy sporej liczbie zamówień sprzedawca może przeszacować ilość posiadanego towaru, przez co nie jest w stanie wysłać go do każdego kupującego. Czasem wina leży także po stronie przewoźnika. Zważmy na to, iż nasza paczka ma do przebycia tysiące kilometrów, a wówczas nietrudno o przypadkową zgubę.
Warto zatrzymać się w tym miejscu na dłuższą chwilę, gdyż anulacja zamówienia nie zawsze oznacza, iż ono do nas nie dotrze. Czasem bywa tak, iż sprzedawca wprowadzi nieprawidłowy numer śledzenia paczki, bądź też w celu oszczędności, zdecyduje się na tańszą, nieśledzoną wysyłkę. W tym wypadku, warto się z nim skontaktować, by ustalić jego wersję.
Jak odzyskać pieniądze?
Załóżmy jednak, iż nie mamy już szans na otrzymanie przesyłki. Naszym naturalnym krokiem będzie wówczas ubieganie się o zwrot pieniędzy? Jak to zrobić i jakie są jego zasady na Aliexpress?
Jak już wspominaliśmy wyżej, serwis wyciąga pomocną dłoń do swych użytkowników, oferując program ochrony. Obowiązuje on standardowo przez 60 dni. W podsumowaniu każdego zamówienia widnieje informacja o konkretnej dacie, do której jesteśmy objęci ochroną. W takim wypadku, pozostają nam dwa wyjście. Niecierpliwe osoby mogą od razu otworzyć spór z Aliexpress, dokumentując całą sprawę odpowiednimi zrzutami ekranu. Anulowanie zamówienia jest zawsze równoznaczne z wygraniem sporu i ze zwrotem pieniędzy na nasze konto.
Tworzymy spór
By utworzyć spór, należy zalogować się na nasze konto i przejść do zakładki „Moje zamówienia”. Następnie wybieramy zakupiony produkt, który do nas nie dotarł i wybieramy opcję „Otwórz spór”. W kolejnym kroku zaznaczamy, iż interesuje nas „Tylko zwrot pieniędzy”. W tej chwili możemy przejść do wypełniania sporu. Zaznaczamy, iż nie otrzymaliśmy towaru oraz podajemy zapłaconą kwotę. Jako powód sporu wybieramy opcję, iż produkt do nas nie dotarł. W tym miejscu powinniśmy zamieścić także zrzuty ekranu ukazującego anulowanie zamówienia. Gdy uzupełnimy wszystkie pola, klikamy „Prześlij” by zatwierdzić naszą decyzję.
Warto być cierpliwym
60-dniowy okres sprawia jednak, iż możemy cierpliwie poczekać na nadejście naszej przesyłki. Dwa miesiące to dostateczna ilość czasu na dostarczenie towaru z Chin. Często zdarza się, iż anulowana paczka zdąży do nas dojść, gdyż po drodze spotkały ją małe turbulencje. Jeżeli jednak końca dobiega nas okres ochrony, nie powinniśmy się dłużej wahać. Zwrócenie się o zwrot będzie najbezpieczniejszą opcją, gdyż nasze środki mogą bezpowrotnie przepaść. Bywa jednak i tak, iż paczka przychodzi do nas również po wygranym sporze ze sprzedawcą. Cóż, takie są już uroki zakupów zagranicznych na Aliexpress i ryzyko zawodowe ponoszone przez przedsiębiorców.
To fakt, anulowanie zamówienia bywa irytujące. Największą naszą stratą bywa w tym przypadku czas. Aliexpress jest jednak pełne różnorakich wymyślnych produktów, które w pełni powinny spełnić nasze wymagania. Istnieje duża doza prawdopodobieństwa, iż produktem, który do nas nie dotarł, dysponuje inny sprzedawca. Życzymy jednak, by takich sytuacji było jak najmniej, a paczki zawsze docierały bezpiecznie i na czas.